فوم تزریقی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

فوم تزریقی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

عایق پلی یورتان:

عایق پلی یورتان؛ نوعی پلیمر با خواص منحصر به فرد است که به عنوان عایق در صنایع مختلف و ساختمان سازی کاربرد فراوانی دارد. با توجه به نیازهای مختلف و کاربردهای گوناگون؛ پلی یورتان انواع و اقسام زیادی دارد. از پلی یورتان هم به صورت مایع و هم جامد (ساندویچ پانل) استفاده می شود. عایق های پلی یورتان جامد به صورت پیش ساخته تولید و به شکل تخته ای، بلوک و لوله عرضه می شوند. در نتیجه به راحتی می توان آنها را در محل مورد نظر نصب کرد. این نوع عایق در محل اتصالات دارای درز می باشد؛ که این درزها از معایب پلی یورتان جامد می باشد. زیرا احتمال نشت رطوبت یا حرارت از این قسمت ها وجود دارد.

برای رفع این عیب و همچنین عایق بندی مکان هایی که دسترسی به آنها مشکل است؛ عایق پلی یورتان مایع مورد استفاده قرار گرفت. واکنش تولید پلی یورتان خیلی سریع است و بلافاصله فوم تشکیل می شود. در نتیجه باید به سرعت مورد استفاده قرار گیرد. تفاوت پلی یورتان جامد و مایع در این است که؛ عایق های جامد در کارخانه و واحدهای صنعتی تولید شده و قالب گیری می شوند. اما عایق پلی یورتان مایع تا زمان مصرف؛ مواد با یکدیگر ترکیب نشده و در محفظه های جداگانه نگهداری می شوند.

از عایق پلی یورتان در صنایع مختلفی از قبیل: صنعت خودرو، لوازم خانگی، ساختمان سازی، الکترونیک، پزشکی، بسته بندی و … استفاده های فراوانی می شود.

تزریق فوم به دیوارهای بتنی

 

فوم تزریقی:

پلی یورتان مایع به دو طریق مورد استفاده قرار می گیرد: الف) فوم تزریقی ب) فوم پاششی.

در روش پاششی؛ مواد در تفنگ خودکار با هم ترکیب شده و با فشار معینی روی سطح مورد نظر پاشیده می شود. این روش برای سطوح وسیع بسیار مناسب و کاربردی است. اما برای درزها، فضاهای پیچیده و دور از دسترس، عایق بندی درها و پنجره ها، استخرها، سدها و مخازن آب و سایر موارد اینچنینی نمی توان از عایق پاششی استفاده کرد. در اینگونه موارد از فوم تزریقی استفاده می شود.

فوم تزریقی به دو صورت دستی و یا با استفاده از دستگاه اجرا می شود. فوم تزریقی نیز همانند فوم پاششی؛ مواد سازنده پلی یورتان در زمان مصرف با یکدیگر مخلوط شده و در محل مورد نظر تزریق می شود.

برای اجرای فوم تزریقی، فشار دو محفظه تنظیم می شود و مواد با یکدیگر ترکیب می شوند. لازم است سطح مورد نظر تمیز و عاری از آلودگی باشد. همچنین عمق درزها باید به اندازه ای باشد که فوم به راحتی در لا به لای آن جای گیرد.

فوم تزریقی از دسته فوم های سخت و سلول بسته است و سطح حاصل یکپارچه و بدون درز می باشد. میزان نرمی و سفتی فوم تزریقی به نسبت وزنی ایزوسیانات مربوط است.

تفنگ مخصوص اسپری فوم پلی یورتان

اگر مقدار ایزوسیانات نسبت به وزن الکل بیشتر باشد، فوم تزریقی حاصل سفت خواهد شد. در صورتی که وزن ایزوسیانات کمتر باشد فوم تزریقی نرم به دست می آید. مقاومت فوم تزریقی در برابر سایش، مواد شیمیایی و حرارت بسیار بالا است. عایق فوم تزریقی در برابر انبساط و انقباض های ناگهانی پایدار است و دچار ترکیدگی و تغییر شکل نمی شود.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *