پیشروی نیروهای روسیه در ماریوپول و ولناواخا از سرگرفته شد تصرف

مسکو – ایرنا – وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، پیشروی نیروهای روسیه در مناطق ماریوپول و ولناواخا که با آتش بس موقت متوقف شده بود پس از کارشکنی نیروهای اوکراینی از سرگرفته شد و در نزدیکی شهر خرسون نیز یک پایگاه نیروهای اوکراینی به تصرف نیروهای روسیه درآمد.


به گزارش ایرنا، ایگور کوناشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه عصر شنبه گفت: نیروهای روسیه ساعت ۱۸ روز شنبه پیشروی در مناطق عملیاتی پس از عدم تمایل کی‌یف برای اعمال فشار بر نیروهای ملی گرای مسلح به منظور رعایت آتش بس را از سر گرفتند. 


وی افزود: گردان‌های ملی گرایان مسلح اوکراین با استفاده از آتش بس اعلام شده به تجدید قوا و سازماندهی نظامی و تقویت مواضع و موقعیت خود پرداختند.


سخنگوی وزارت دفاع روسیه همچنین افزود، ارتش روسیه در ۲۴ ساعت اخیر  چهار فروند جنگنده سوخوی ۲۷ اوکراین را ساقط کرده است.


بر اساس این گزارش، اعضای گردان‌های ملی گرایان در شرایط کنونی به آزار و اذیت غیرنظامیان، کشتار آن‌ها برای ایجاد ارعاب و جلوگیری از همکاری و تسلیم شدن و استقبال از نیروهای روسیه کرده‌اند.


شبکه تلویزیونی روسیه ۲۴ هم از تصرف یک پایگاه ارتش اوکراین در نزدیکی منطقه خرسون در جنوب اوکراین خبر داد. 


وزارت دفاع روسیه روز شنبه آتش بس موقت در دو شهر ماریوپول و ولناواخا برای خروج ساکنان این شهرها از محدوده جنگی اعلام کرد.


به گزارش ایرنا، خبرگزاری ریانووستی روز شنبه به نقل از یک مقام وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: آتش بس از ساعت ۱۰ صبح به وقت مسکو برای خروج ساکنان شهرهای ماریوپول و ولناواخا از محدوده جنگی اعلام شده است.


اما رسانه‌های روسیه اعلام کردندکه نیروهای اوکراینی مانع خروج مردم از طریق کریدورهای انسانی از این دو شهر می‌شوند. 


رسانه‌های روسیه از جمله خبرگزاری ریانووستی، وقوع چند انفجار قوی در بندر ماریوپول در جنوب اوکراین خبر دادند که همچنان در کنترل نیروهای اوکراینی قرار دارد و نیروهای نظامی اوکراین مانع خروج مردم از این شهر و ولناواخا می‌شوند.


امروز دهمین روز جنگ اوکراین است. روسیه بامداد پنجشنبه (پنجم اسفند)  “عملیات نظامی ویژه” علیه اوکراین را به صورت رسمی اعلام و خاطرنشان کرد که عملیات این کشور در اوکراین به منزله شروع جنگ نیست بلکه اقدامی برای جلوگیری از یک جنگ در سطح جهانی است.


اما بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی و آمریکا بلافاصله این اقدام روسیه را به عنوان جنگ علیه اوکراین، محکوم و فشارهای مضاعف دیپلماتیک و اقتصادی خود بر روسیه را آغاز کردند.


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *