انواع دستگاه بخور سرد و گرم

انواع دستگاه بخور سرد و گرم

همان گونه که اشاره شد، دستگاه های بخور سرد و گرم در دو نوع مدل تبخیری و اولتراسونیک تولید و عرضه می شوند. هر یک از این مدل ها دارای مزایا و محدودیت های خاص خود است. در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت و شما می توانید با مطالعه این موارد بهترین دستگاه بخور متناسب برای شرایط خود را انتخاب نمایید.

  • دستگاه بخور سرد تبخیری

دستگاه بخور سرد تبخیری، آب را تبخیر نمی کند بلکه با توجه به مکانیسم خاص آن، آب را به شکل بخار که مانند توده ای شبیه به مه است درآورده و با چرخش آن در محیط سبب افزایش رطوبت می گردد.

این چرخش نیز به کمک فن های تعبیه شده در دستگاه براحت صورت می گیرد. دستگاه های تبخیری دارای فیلتر هدایت کننده ای هستند. که وظیفه پخش و هدایت توده هوا را به محیط برعهده دارند. این فیلتر هوای مرطوب را پیش از ورود به محیط، پاکسازی کرده. و آلودگی های احتمالی همچون ناخالصی های آب مورد استفاده را جذب می کندد. در نتیجه تمیز کردن این فیلتر و یا تعویض آن در صورت نیاز از نکات مهم در حفظ و نگهداری دستگاه بخور تبخیری است.

  • دستگاه بخور سرد اولتراسونیک

یکی دیگر از انواع دستگاه بخور سرد، بخور اولتراسونیک است. در واقع این دستگاه، تکنولوژی جدیدتر و پیشرفته تری نسبت به نمونه های تبخیری دارد. ساز و کار این دستگاه بخور اولتراسونیک از صفحه ای دیافراگمی تشکیل شده که سرعت چرخش بسیار بالایی دارد.

ذرات آب با قرارگیری بر روی این صفحه از هم شکسته و جداشده و این ذرات تشکیل توده ای ابرمانند و غبارگونه را می دهند. با انتشار این ذرات و مولکول ها در محیط، روطبت محیط افزایش می یابد. استفاده از تکنولوژی مدرن سبب کاهش صدای تولیدی این نوع دستگاه و همچنین مصرف انرژی گردیده است.

  • دستگاه بخور گرم تبخیری

در بخور گرم تبخیری آب به جوش آمده و تبخیر می شود. این بخار حاصل از تبخیر در محیط منتشر شده و سبب افزایش رطوبت می گردد. دمای بالای آب و بخار در این حالت، سبب ضدعفونی کردن محیط از باکتری ها و میکروب ها نیز خواهد شد.

ضمن آن که به دلیل افزایش دما، می توان به جای آب از محصول های ضدعفونی و یا دارویی جهت تسکین علائم بیماری نظیر سرماخوردگی نیز استفاده کرد. البته این امر باید با مشورت و توصیه پزشک صورت پذیرد.

در این نوع دستگاه بخار به دلیل آن که از اِلمنت هایی جهت گرم کردن آب و خروج بخار استفاده می شود. به آن دستگاه بخور گرم المنتی یا حمامی نیز گفته می شود.

  • دستگاه بخور گرم اولتراسونیک

دستگاه بخور گرم اولتراسونیک نیز از یک صفحه دیافراگمی تشکیل شده است. که با استفاده از فرکانس و سرعت بالا سبب جداسازی قطرات و ذرات آب و تولید توده ای مه مانند می شود. این قطرات در محیط پخش شده و سبب تأمین رطوبت موردنیاز می گردد.

 

یک تیر و دو نشان با اولتراسونیک دومنظوره!

شاید تمایل داشته باشید از دستگاه بخور سرد و گرم در یک دستگاه استفاده کنید! در واقع این دو نوع مدل از بخور را تؤامان در یک وسیله در اختیار داشته باشید. بدین منظور دستگاه بخور اولتراسونیک دومنظوره طراحی و تولید شده است.

دستگاه بخور اولتراسونیک دو منظوره به دلیل آن که هر دو نوع بخور سرد و گرم را در اختیار شما قرار می دهد، می تواند انتخابی مناسب و مقرون به صرفه برای تمامی فصول سال به شمار آید.

 

مزایا و معایب دستگاه های تبخیری و اولتراسونیک

  • دستگاه های تبخیری آب را طی فرآیندی با استفاده از گرما به توده ای از بخار سرد یا گرم تبدیل می کنند. در نتیجه قدرت و توان بالاتری نسبت به فرآیند خاص و تکنیکی اولتراسونیک دارد. لذا برای فضاهای بزرگ و مساحت بالا همچون پذیرایی، دستگاه تبخیری انتخاب مناسب تری خواهد بود. دستگاه اولتاسونیک اغلب برای فضاهای کوچکتر نظیر اتاق خواب انتخاب مناسبی است.
  • از طرفی دیگر فرآیند تبخیر همراه با صرف انرژی بیشتر و در نتیجه تولید سرو صدای بالاتری است. در حالی که مصرف انرژی در دستگاه اولتراسونیک که نمونه ای جدیدتر به شمار می رود، کمتر است. همچنین این دستگاه ها دستگاهی کم صدا و آرام محسوب می شوند.
  • در دستگاه های تبخیری بایستی فیلتر دستگاه که نقش مهمی در کارایی و عملکرد آن دارد، مورد بررسی و نگهداری قرار گیرد. حال آن که در اولتراسونیک خبری از فیلتر و تعویض آن نیست.
  • اولتراسونیک استفاده راحت تر و آسان تری دارد. اما همان گونه که در معرفی دستگاه اشاره شد. در طی زمان استفاده غباری سفید رنگ که ناشی از املاح آب می باشد را در اتاق پراکنده می کند.
  • که ممکن است بر روی سطوح و وسایل بنشیند و بایستی آن ها را پاک نمود. البته برای رفع این مشکل می توانید از آب مقطر و یا دستگاه های اولتراسونیک دارای پد از بین برنده املاح معدنی استفاده نمایید.
  • از لحاظ هزینه نیز دستگاه بخور تبخیری اغلب قیمت مناسب تری داشته و از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر هستند. دستگاه بخور اولتراسونیک نیز با توجه به فناوری های جدیدتر و امکانات خاص، قیمت بیشتری نسبت به دستگاه تبخیری دارند.
  • دستگاه بخور گرم از المنت ها و قطعاتی جهت گرم کردن و جوشاندن استفاده می کند. در نتیجه داغ شدن دستگاه، خطر سوختگی برای بزرگسالان و کودکان و یا حیوانات خانگی از جمله مواردی است که در دستگاه بخور سرد دیده نمی شود.
  • دستگاه بخور گرم به دلیل افزایش دمای مایع، امکان استفاده از ضدعفونی کننده های دارویی و گیاهی را نیز فراهم می کند. ضمن آن که حتی می توانید از خوشبوکننده های هوا در بخورهای گرم استفاده کنید. در حالی که این قابلیت در دستگاه بخور سرد وجود ندارد.
  • پوشش دهی محیطی دستگاه بخور سرد بیشتر است. و کاهش میزان خطر سرایت بیماری هایی نظیر سرماخوردگی و آنفولانزا را بیشتر کاهش می دهد.
  • دستگاه بخور گرم برای داشتن پوستی لطیف و شاداب انتخاب مناسب تری خواهد بود.
  • دستگاه بخور سرد به نگهداری حساس تری نیاز دارد. بهتر است برای مخزن آب از آب جوشیده سرد شده استفاده شود. تا فیلترها و قطعات دستگاه کارایی بهتری داشته باشند.
  • بخور گرم برای اختلالات ریوی انتخاب مناسب تری است. اما باید توجه شود در وجود التهاب ریوی استفاده از این نوع بخور توصیه نمی شود.
  • بخور سرد برای از بین بردن خشکی مجاری تنفسی و بهبود علائم سرماخوردگی نقش پررنگ تری دارد.
  • دستگاه بخور سرد ممکن است سبب افزایش بیش از اندازه رطوبت محیط شود. که فضا را برای رشد میکروب ها و قارچ ها فراهم می کند.
  • دستگاه بخور سرد اغلب برای آب و هوای تابستان و پاییز مناسب است. در حالی که بخور گرم برای آب و هوای سرد مانند فصل زمستان گزینه مناسب تری است.

 

منبع:

https://zeemano.com/%d8%af%d8%b3%d8%aa%da%af%d8%a7%d9%87-%d8%a8%d8%ae%d9%88%d8%b1/

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *