اروپا به مسوولیت بین المللی خود در حمایت از پناهندگان افغانستانی

تهران – ایرنا – مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور از کشورهای اروپایی خواست به مسوولیت بین‌المللی خود در حمایت از پناهندگان افغانستانی در ایران عمل کند.


به گزارش روز دوشنبه خبرنگار حوزه دولت ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، صادق رضادوست با نایجل کیسی نماینده ویژه انگلیس در امور افغانستان، سایمون شرکلیف سفیر کشور انگلیس در ایران و هیات همراه درباره تحولات اخیر کشور افغانستان دیدار و گفت وگو کرد.

رضادوست در این دیدار به بیش از چهار دهه ارائه خدمات به پناهجویان از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران یکی از حامیان اصلی پناهجویان بوده و با وجود مشکلات و تحریم های ظالمانه و یکجانبه، خدمات ارزشمندی را به پناهندگان و اتباع و مهاجرین خارجی ارائه داده است.

وی با اشاره به افزایش هزینه ها به ویژه در دوره همه گیری کرونا گفت: بین هزینه های مستقیم و غیرمستقیم جمهوری اسلامی ایران با کمک های بین المللی برای پناهندگان تناسب منطقی و معقولی وجود ندارد و تاکنون حمایت جدی و قابل توجهی از سوی اتحادیه اروپا برای اجرای برنامه های جمهوری اسلامی ایران در خدمات رسانی به پناهندگان مشاهده نشده است.


رضادوست رسیدگی به مشکلات پناهندگان را یک مسوولیت بین المللی دانست و اظهار داشت: پذیرش مسوولیت از سوی اروپا در حمایت از پناهندگان مورد انتظار جدی دولت جمهوری اسلامی ایران است.


وی اضافه کرد: پس از تحولات اخیر افغانستان تمهیدات و تدابیری برای اسکان اضطراری و موقت پناهجویان در استان های مرزی پیش بینی شد اما همچنان هزینه های مربوط به تامین اقلام امدادی، خوراک، پوشاک، بهداشت و درمان، واکسیناسیون و نگهداری آنان نیز به آن اضافه می شود.


مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور با اشاره به میل مهاجرت پناهندگان و پناهجویان به سمت اروپا تاکید کرد: کمک های اندک با هزینه های سنگین پناهندگان و تاثیر مستقیم آن بر روی ارائه خدمات به آنان، تمایل اتباع خارجی را برای مهاجرت به اروپا و کشورهای اروپایی افزایش می دهد.


وی با یادآوری هزینه های سنگین ایران برای مقابله با قاچاق و تردد غیرمجاز آوارگان ناشی از تحولات اخیر افغانستان پس از تحولات اخیر افغانستان به اروپا، تصریح کرد: انتظار می رود کشورهای اروپایی به صورت جدی و عملی وارد عمل شوند و نسبت به جذب و تخصیص منابع مالی جمهوری اسلامی ایران برای رسیدگی و حل مشکلات پناهندگان، آوارگان و مهاجران اقدام کنند.

در این نشست همچنین نایجل کیسی نماینده ویژه دولت انگلیس در امور افغانستان با تشکر از حمایت ها و خدمت رسانی جمهوری اسلامی ایران به پناهندگان اظهار کرد: ما از روند ارائه خدمات به پناهندگان در جمهوری اسلامی ایران آگاه هستیم و تمام تلاش خود را جهت حل مشکلات پناهجویان و همچنین تامین اعتبارات لازم برای آن‌ها به کار می بندیم.

وی با ابراز امیدواری به توسعه روابط دوجانبه افزود: مشتاق هستیم در ارائه خدمات به پناهندگان و همچنین فراهم کردن شرایط بازگشت آنها به کشورشان سهیم باشیم.


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *