حل مسئله بیکاری فارغ التحصیلان یکی از برنامه های مهم وزارت کار

ایسنا/چهارمحال و بختیاری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های مهم وزارت کار، معطوف بر حل مسئله بیکاری فارغ‌التحصیلان است، گفت: در تلاشیم که سامانه‌ای برای شناسایی بیکاران در کلان کشور تهیه کنیم.


به گزارش ایسنا، سیدصولت مرتضوی اول تیرماه در شورای اشتغال و سرمایه‌گذاری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری امسال را با عنوان سال مهار تورم و رشد تولید نام‌گذاری کرده‌اند، اظهار کرد: ایشان در یکی از دیدارها با کارگزاران نظام فرمودند که مهار تورم باید توأم با رشد تولید باشد و ما مأمور به هم رشد تولید و هم مهار تورم هستیم که سرمایه‌گذاری و رشد اشتغال ذیل رشد تولید اتفاق می‌افتد. 



وی با بیان اینکه بخشی از ریشه‌های تورمی در اقتصاد کشور ما خارج از واقعیت‌هاست، ادامه داد: اساساً اقتصادی که تراز تجاری آن مثبت باشد، نمی‌تواند تورم بالای ۴۰ درصد داشته باشد. وقتی در کشوری توسعه صادرات داشته باشیم و صادرات نفتی و غیر نفتی افزایش یابند، حلقه مفقوده تورم را باید در جاهای دیگر شناسایی کرد.



مرتضوی بیان کرد: تورم کشور ما از نوع القایی و این نوع تورم از مؤلفه‌های جنگ ترکیبی در حوزه اقتصاد است و نظری به رسانه‌های جهانی حاکی از آن است که بخشی از این رسانه‌ها ساخته و پرداخته دست دشمن به منظور بی‌ثباتی اقتصادی، ناامید ساختن مردم و ایجاد تورم القایی و به دنبال آن، تورم انتظاری هستند.


 
وی با تأکید بر اینکه این موضوع در طول تاریخ وجود داشته و اقتصادهای کلان جهانی منافع خود را در ضعف اقتصاد سایر کشورها تأمین کرده‌اند، افزود: این امر بعد از شکل‌گیری انقلاب شدت گرفت، با جنگ تحمیلی توسعه یافت که در دهه ۸۰، دولتمردان و مدیران انقلابی توانستند قدری بر این مشکل فائق بیایند. 



وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: نگاهی به شاخصه‌های اقتصادی دهه ۸۰ حاکی از آن است که در آن دهه سفته‌بازی مانند امروز رواج نداشت و بازار مصنوعی و ولع صاحبان سرمایه برای تبدیل نقدینگی به سکه و دلار و زمین در این حد نبود. دشمن به نیکی این را دریافت و طرحی نو در انداخت مبنی بر اینکه نقطه قوت کشور در انتخابات سال ۸۸ را به نقطه ضعف تبدیل کرد که متأسفانه برخی معاندان و ناهلان نیز بر آتش التهاب دمیدند. 



مرتضوی با تصریح اینکه در پی این اقدامات دشمن در دهه ۹۰ رشد اقتصادی ایران منفی می‌شود، گفت: این رقم از منفی نیم‌درصد تا منفی چهار درصد رشد منفی را نشان می‌دهد. در این وضعیت بود که با رشد منفی نیم‌درصد در سال ۱۴۰۰ انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد و شخصیتی که سال‌های سال در عرصه‌های مختلف به عنوان سرباز در خطوط مقدم‌ مبارزه می‌کرد، با انتخاب ملت ایران در این جایگاه قرار گرفت و با شناخت و تسلط کامل در خصوص وضعیت اقتصادی وارد این کارزار شد.



وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: در مرداد و شهریور ۱۴۰۰ تورم نقطه به نقطه بالای ۵۰ درصد بود و دولت سیزدهم در چنین شرایطی وارد کارزار شد. خوشبختانه رئیس جمهور با تیم قوی و برنامه تحولی قوی در حوزه‌های مختلف وارد کار شد و در اسفندماه سال ۱۴۰۰ میزان تورم به ۳۲ درصد کاهش یافت. 



وی با یادآوری اینکه آگاهان اقتصادی معتقد به ضرورت ایجاد تحول اقتصادی بودند، گفت: در اردیبهشت ۱۴۰۱، طرح اصلاحات اقتصادی برای عبور از بحران و نیز حذف ارز ترجیحی در دستور کار قرار گرفت. 



مرتضوی راه‌اندازی جنگ ترکیبی به‌عنوان آخرین تیر در ترکش دشمن را در پی اصلاحات اقتصادی در کشور یادآور شد و توضیح داد: دشمن تلاش کرد تا ملت بزرگ ایران را ناامید کرده و از پای دربیاورد. این جنگ ترکیبی مؤلفه‌های زیادی داشت که اقتصاد نیز یکی از این عناصر بود. القای ناتوانی دولت در تامین نیازهای مردم، ایجاد تورم القایی و انتظاری و بی‌ثباتی در بازار از دیگر تلاش‌های دشمن بود که با به صحنه آمدن ملت به نتایج مورد نظر آنان نرسید و امسال نیز رهبر معظم انقلاب بر مهار تورم و رشد تولید تأکید دارند. 



وی با تأکید بر اینکه مهار تورم در سایه افزایش صادرات صورت می‌گیرد، گفت: اکنون نه به روایت وزیر یا رسانه داخلی بلکه به اذعان خبرگزاری رویترز، جمهوری اسلامی ایران با اقتدار بالای یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت را صادر می‌کند که پول آن از جمله بابت بدهی‌های ایجاد شده در دولت قبلی پرداخت شده است. 



مرتضوی در خصوص پرداخت بدهی‌های صندوق بازنشستگی، توضیح داد: در سال ۱۴۰۰، ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری صندوق‌های بازنشستگی پرداخت شد. دولت ناترازی صندوق‌ها را اصلاح کرده و در سال گذشته، قریب به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان کسری صندوق‌های بیمه تامین اجتماعی و بازنشستگی جبران شد.



وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به فشارهای سنگین در عرصه بین‌الملل اعم از توقیف کشتی‌های ایرانی، دستگیری و بازداشت دیپلمات‌ها و نیروهای تأثیرگذار و … ، تأکید کرد: با اینحال آنان نتوانستند کاری کنند و بلکه دیپلمات بازداشتی ما را آزاد کردند. عضویت جمهوری اسلامی در اجلاس شانگهای بعد از ۱۷ سال حاصل تلاش دیپلماسی ماست و امروز به فضل الهی و با دیپلماسی فعال ایران در عرصه بین‌المللی، استیلای دلار بر اقتصاد جهانی در حال از بین رفتن است، هژمونی آمریکا نیز در حال فروریختن است.



مرتضوی با بیان اینکه چهارمحال‌وبختیاری دارای ذخایر ارزشمندی همچون آب و خاک است، گفت: مزیت‌های این استان پرشمار است اما به دلایل مختلف استان در بن‌بست بوده است. این استان بهترین نقطه در کشور و نزدیک‌ترین منطقه به مخازن نفتی است که چرایی مشکلات استان باید بحث شود.



وی با تأکید بر اینکه اراده دولت بر ایجاد تعادل و توازن معطوف است، بیان کرد: خوشبختانه بر اساس گزارش نهادهای رسمی، این استان در سال ۱۴۰۱ کمترین نرخ بیکاری تاریخ خود را با رقم ۹ درصد تجربه کرد. برنامه‌ریزی دولت این است که در پیشران‌های اقتصادی و اشتغال سرمایه‌گذاری صورت گیرد.



وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر اینکه در کشور پروژه‌های بزرگی در حال انجام است، بیان کرد: چندین خط انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی کشور در حال انجام است؛ خطوط انتقال انرژی به بنادر نیز در حال اجراست، سرمایه‌گذاری در حوزه معدن برای اولین بار در طول تاریخ به رشد نزدیک به ۱۰۰ درصد رسیده و این در حالیست که همواره رشد سرمایه‌گذاری در این حوزه منفی بوده است.



مرتضوی با اشاره به سهم حدود ۱۳ هزار و ۳۶۴ فرصت شغلی در چهارمحال‌وبختیاری در سال گذشته، گفت: بالغ بر ۲۰ هزار فرصت شغلی یعنی افزون بر ۱۱۹ درصد از این تعهدات محقق شد. برای سال جاری نیز ۲۰ هزار فرصت پیش‌بینی شده است.


 
وی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های مهم وزارت کار، معطوف بر حل مسئله بیکاری فارغ‌التحصیلان است، افزود: در تلاشیم که سامانه‌ای برای شناسایی بیکاران در کلان کشور تهیه کنیم، یعنی مشخص شود که چهارمحال‌وبختیاری نه بر اساس سنجش‌ها بلکه بر حسب واقعیات چه تعداد بیکار با چه تحصیلات و در چه مقاطعی و با کدام شهر و … دارد. 



مرتضوی بیان کرد: توسعه چهارمحال‌وبختیاری که از همه ظرفیت‌ها برخوردار است بر عهده مسئولان می‌باشد و اگر در حوزه بین‌الملل و گردشگری شرایط مهیا بود، این استان باید چندین هتل مجهز می‌داشت. جای‌جای این استان و طبیعت آن سراسر ظرفیت است و لازمه موفقیت وسعت نظر است لذا در زمینه پیشنهادات سرمایه‌گذاری همه باید دست به دست هم بدهیم و از مشکلات استان گره باز کنیم و پاسخ‌ها را سریع بدهیم. 

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز
لینک مطالب دیگردستگاه تصفیه آب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *