علل و عوامل فساد در فوتبال و داوری

تهران- ایرنا پلاس- به‌تازگی صحبت‌های یک داور آن هم در رسانه ملی بازتاب‌های فراوانی در بین اهالی فوتبال به‌ویژه جامعه داوری داشته و باعث رنجش داوران حاضر در رقابت‌ها و همچنین پیشکسوت‌های جامعه داوری شده، زیرا صحبت کردن بدون آن‌که نامی از فرد یا افراد درگیر این ماجرا برده شود به اعتبار و آبروی قشر زحمتکش داوران خدشه وارد کرده است.


وحید صالحی به دلیل این‌که نتوانسته جایگاه خود را در سیستم داوری کشور در بازی‌های فصل جدید داشته باشد، به مواردی اشاره کرد که گذشته نیز در داوری کشور وجود داشت اما این را هم باید اضافه کرد که در جامعه داوری این برنامه‌ها تنها نیست و دیگر بخش‌های ورزش مستثنی از این قضیه نیست.


در ورزش‌های دیگر مانند والیبال، کشتی و … یا در همین فوتبال نیز این موارد در مورد برخی مربی‌ها و بازیکن‌ها و … وجود داشته و در همه جوامع موارد مثبت و منفی هست؛ اما موارد منفی هیچ زمان موارد مثبت را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

شرایط فساد در فوتبال و بخشی از آن یعنی داوری از گذشته بوده و همه از آن مطلع هستند اما خیلی گسترده نیست و از طرفی مدارکی هم وجود ندارد که بتوان قانونی آن را پیگیری کرد. وحید صالحی صحبت‌هایی را بیان کرد اگر واقعاً مواردی را می‌دانست باید شفاف می‌گفت نه این‌که به‌صورت کلی بیان می‌کرد. این موارد کلی نیز در گذشته صحبت شده بود.


اشکال کار مسئولان فوتبال ما در ۲، ۳ سال اخیر این است که باید شرط‌بندی‌ها را کنترل می‌کردند که نکردند. از فساد در فوتبال و داوری زمانی جلوگیری می‌شود که این شرط‌بندی‌ها و این شرایط موجود در یک جایی متوقف شود. یکی از عواملی که باعث شد افرادی همچون وحید صالحی‌ها وقتی نتوانند شرایطی ایجاد کنند تا خود را در داوری کشور تثبیت کنند از راه‌های گوناگون از جمله رسانه‌های مجازی و سپس رسانه، صحبت‌هایی را بیان می‌کنند که پیش از آن‌ هم صحبت شده اما کسی نتوانسته با ارائه مدرک آن را اثبات کند؛ سوء‌مدیریت در فوتبال ما به‌ویژه داوری کشور بوده است.


منظور از سوءمدیریت چیست؟ سوء‌مدیریتی که باعث شود معیار و شاخص کاری برای داوری کشور تدوین نشود که داور جایگاه خود را در داوری کشور با عملکرد خود تعیین کند؛ وقتی در این‌گونه مواقع نتواند در یک دوره‌ای که پیش از این فعالیت می‌کرده و آن زمان هم پر رنگ هم نبوده و اگر ایشان (صالحی) می‌گوید ۲۰ سال قضاوت کرده، در این ۲۰ سال شما اگر تاریخچه قضاوت‌هایش را بررسی کنید، تاریخچه مشخصی نداشته؛ حالا امسال در کلاس(داوری) دعوت نشده و دعوت نشدنش را در این می‌بیند؛ شاید شرایط ایجاد شده با بیان یک موضوع‌هایی که از گذشته بوده، تلاش ‌می‌کند خود را بُولد کند و یک جامعه (داوری) را دچار مشکل، چالش و ناهنجاری می‌کند.


این سوء‌مدیریتی است که از گذشته در داوری کشور بوده به‌گونه‌ای که با معیار نداشتن و شاخص نداشتن در کل داوری جامعه کشور ایشان (صالحی) متوجه نبوده جایگاهش کجاست که اکنون انتخاب نشده و یا انتخاباتی که انجام دادند براساس چه معیار و شاخصی بوده است.
اشکال قضیه ما همین سوء‌مدیریت‌هاست که بحث فساد در فوتبال و داوری را به‌وجود می‌آورد. البته داوری چون هنوز در مظان اتهام است به‌دلیل این‌که هنوز نتوانسته‌اند چیزی را اثبات کنند؛ چون باید مدرکی وجود داشته باشد.



متاسفانه وحید صالحی از این گپ‌ها و حمایت‌های برخی از پیشکسوت‌های قدیمی به این قضیه دامن زد اما در اصل همان موضوع‌هایی بوده که در چند سال اخیر درباره آن صحبت شده؛ نه چیزی اضافه شده و نه چیزی کم شده است. اما چیزی که مسئولان ما باید به آن توجه کنند؛ برنامه‌ریزی‌هاست که می‌توان میان‌مدت، بلندمدت و استراتژیک در این زمینه باشد. برخورد با خاطیان و شرط‌بندی‌هایی باشد که در جامعه ما و نتایج (بازی‌ها) نقش دارند که همه با مدارک و ادله باشد. صالحی در طول صحبت‌هایش گفت که دیگر قضاوت نخواهد کرد.


او با این کار خود می‌خواست قانون‌گریزی کند تا به کمیته اخلاق دعوت نشود. برای نمونه صالحی بیش از ۲۰ روز است در این باره صحبت می‌کند و دیده کسی به آن توجه نکرده، از ابتدای صحبت‌هایش در برنامه تلویزیونی به این اشاره کرده که من دیگر داور نیستم؛ به همین دلیل کمیته انضباطی و کمیته اخلاق به این موضوع ورود نکردند.
قانون کمیته اخلاق ما نقص دارد؛ کسی که از هیأت فوتبال استان تهران برای قضاوت در لیگ کشور معرفی شده تا روز پیش از معرفی به لیگ صحبت‌هایی را بیان نکرده، یک عضو رسمی داوری در کشور بود؛ پس چطور می‌شود یک روز بعد، فوتبالی نباشد؛ این مساله به همان سوء‌مدیریت برمی‌گردد.


بحث وحید صالحی همان بحث قدیم بوده و اثبات نشده و تا به حال باز مانده است؛‌ من گسترده بودن این قضیه را رد می‌کنم چون چنین جامعه‌ای (داوری) که چیزی در آن نیست و تعداد اندکی، راهبردی در این قضیه کار می‌کنند و بهتر است خود مسئولان فوتبال ما بخشی از زمان و برنامه‌های جدی خود را برای سالم‌سازی در این بخش – داوری، مربی و بازیکن – بگذارند، چون یکی از اصول مهمی که اکنون به آن اضافه شده و از گذشته در داوری بوده، شرط‌بندی‌هاست که داوری کشور را تحت تاثیر قرار داده است.


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *