مردم روستای وراینه نهاوند مانع اجرای پروژه سد گرین شده اند

ایسنا/همدان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: اعتبار اجرای پروژه سد گرین را داریم اما متأسفانه مردم روستای وراینه نهاوند مانع اجرای این پروژه شده‌اند.


رضا اخلاص‌مند عصر پنجشنبه ۷ دی در جلسه امور آب شهرستان نهاوند، اظهار کرد: در حال حاضر ما اعتبار پروژه سد گرین را داریم اما موقعیت انجامش را نداریم چراکه مردم روستای وراینه اجازه ‌بهره‌برداری از معدن را برای این سد نمی‌دهند و مانع اجرای این پروژه شده‌اند.


وی افزود: با تلاش‌های مسئولان اعتبار مورد نیاز برای اجرای پروژه سد گرین از طریق فایناس و ماده ۵۶ تأمین شد اما برای اجرای این پروژه حدود سه سال با منابع طبیعی مشکل داشتیم و این پروژه معطل ماند تا اینکه منابع طبیعی مجوز بهره‌برداری از معدنی که در نزدیکی این پروژه است را صادر کرد.


اخلاص‌مند تصریح کرد: اکنون نیز مردم روستای وراینه اجازه بهره‌برداری از این معدن را نمی‌دهند در صورتی که قرارداد ما با پیمانکار این پروژه مربوط به سال ۹۶ و ۹۷ است و طی این چند سال با افزایش تورم، هزینه‌ها برای اجرای این پروژه بیشتر شده است.


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان ادامه داد:  پروژه سد گرین می‌تواند ۱۹.۱ میلیون مترمکعب آب شرب برای ۲۵۰ هزار نفر جمعیت را تأمین می‌کند و حدود سه میلیون مترمکعب آب از این سد هم برای صنعت شهرستان در نظر گرفته شده که رشد اقتصادی شهرستان را در پی خواهد داشت.


وی بیان کرد: حجم تنظیمی آب این سد حدود ۱۰ میلیون مترمکعب و کل حجم آب سد ۲۲.۱ میلیون مترمکعب است و اجرای این پروژه می‌تواند باعث افزایش ارزش اراضی روستاهای همجوار این سد و شکوفایی اقتصادی شهرستان شود. 


اخلاص‌مند تأکید کرد: باید این موارد به مردم روستاهای این منطقه گفته شود و با میانجیگری مسئولان شهرستان مشکل معارضان این پروژه حل شود. 


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان در ادامه با بیان اینکه بارندگی‌ها در استان همدان در سال آبی امسال نسبت به بلندمدت ۳۷ میلی‌متر کاهش داشته است، گفت: با توجه به این شرایط باید مصرف آب مدیریت شود و این مهم با همکاری و کمک همه مسئولین محقق خواهد شد.


به گفته وی، با مدیریت امور آب شهرستان نهاوند، جهادکشاورزی، فرماندار، شوراها و دهیاران روستاهای شهرستان باید حق‌آبه‌ها بر اساس الگوی کشت مشخص و جلوی اضافه برداشت‌های غیرمجاز در شهرستان گرفته شود تا همه کشاورزان بتوانند حق آب‌شان را برداشت کنند.


اخلاص‌مند بیان کرد: برای پروژه ساماندهی بند وارینه نیز امسال از محل اعتبارات توازن ۱۶ میلیارد تومان اعتبار وجود دارد و برای کل این پروژه ۶۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که با پیمانکار پروژه هم قرارداد بسته‌ شده اما مردم روستای باباقاسم مانع از اجرای این پروژه شده‌اند و فکر می‌کنند که اجرای این پروژه می‌خواهد به آن‌ها ضرر برساند.


وی همچنین تأکید کرد: این پروژه حدود ۱۵۰۰ هکتار از اراضی این منطقه را تحت پوشش قرار می‌دهد و تا مشارکت مردم را نداشته باشیم نمی‌توانیم این پروژه را انجام دهیم.


اخلاص‌مند از مسئولان شهرستان خواست تا ظرف مدت یک هفته مشکلات این پروژه را حل کنند تا این پروژه به‌زودی آغاز به کار کند.

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز

بیشتر بخوانیم بورس خرید نهال کجاست؟ نکات خرید نهال چیست؟
بیشتر بخوانیم راهنمای خرید نهال

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *