نیازمند اتاق فکر برای آینده انقلاب اسلامی هستیم

قم-ایرنا- دبیرکل مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم گفت: ایجاد اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی را به عنوان اتاق فکر انقلاب اسلامی ضروری می دانیم و نیازمند اتاق فکر برای آینده انقلاب هستیم.


به گزارش روز سه شنبه ایرنا، مراسم گرامیداشت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به همت مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم و اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی در موسسه طلوع مهر قم به صورت حضوری و مجازی برگزار شد و در این مراسم از سایت «اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر» رونمایی شد.


حجت الاسلام والمسلمین علی بنایی در این مراسم افزود: برای ثبات وتداوم شکوهمند انقلاب باید طرح و برنامه جامع وحساب شده داشته باشیم و منتظر نمانیم تا دیگران به ما نسخه نجات بدهند، باید با وظیفه شناسی واقدام به موقع مانع از بروز رخوت و انفعال در بین نیروهای انقلاب شویم و همه تلاش خود را برای کارآمدی افزون‌تر انقلاب بکار گیریم ، امری که متاسفانه در این ۴۰ ساله انقلاب، اقدام جدی برای آن صورت نگرفته است.


وی با اشاره به اقداماتی که عده ای برای مقابله با تثبیت و گسترش انقلاب اسلامی انجام می دهند و با تاکید بر ضرورت توجه و فعالیت بیشتر در این زمینه گفت: اگر همگرایی و هماهنگی بین نیروهای انقلاب بیشتر شود و بجای دفع و حذف یکدیگر، به فکر اتحاد و همدلی بیشتر در بین مردم و جامعه و نظام باشیم، امید و نشاط به جامعه بازخواهد گشت و جامعه از افسردگی و ناامیدی و آسیب پذیرشدن در شرایط تحریم و انواع و اقسام دشمنی ها نجات خواهد یافت.


وی بی تدبیری ها، بی توجهی ها و بی مسئولیتی ها را عامل ناکارآمدی و افزایش شبهه و شایعه در جامعه ذکر کرد و افزود: ما بحمد الله شاهد وجود بهترین نوع همگرایی در مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم در برپایی جلسات تبیین و تحلیل و بصیرت افزایی و کرسی های آزاد اندیشی که در طول سال و بصورت هفتگی برگزار می شود، هستیم و این موضوعی است مقام معظم رهبری (مدظله) همیشه بر آن تاکید می ورزند.


به گفته وی تمامی جلسات این مجمع طی این چند ساله به صورت زنده در فضای مجازی پخش شده و اخبار آن در رسانه ها وسایت ها مرتبا منعکس می شود و مطالب کلیه جلسات بصورت کتاب چاپ و با برگزاری میزگردها و کرسی های نظریه پردازی در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد، ولی همه این اقدامات در قبال ظرفیت الگوسازی انقلاب اسلامی و ارائه مناسب و جذاب و هنرمندانه آن به مخاطبان آن در ایران و اقصی نقاط عالم، بسیار ناچیز است .


نماینده سابق قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بسیار تأسف آور است انقلابی که با خون شهدای بسیار و استقامت و صبوری بی نظیر خانواده های محترم شهدا و سرمایه عظیم تشیع در طی ۱۴۰۰ سال به بار نشسته و برای مستضعفین دنیا امید ایجاد کرده است، دچار هوس بازی، جناح گرایی، بی توجهی ، غفلت و یا تغافل عده ای شود که به جای هم افزایی و وحدت بیشتر، عامل واگرایی وتفرقه نیروهای انقلاب می شوند.


دبیرکل مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم فعالیت و اظهارنظرهای نابجای دشمنان زخم خورده انقلاب وخاندان فاسد پهلوی و منافقین را ناشی از کم کاری ها و برخی اقدامات نادرست و غیرقابل دفاع عده ای از مسئولان عنوان کرد و گفت: برخی با عملکرد اشتباه خود، زمینه این گونه ناکارآمدی ها و ایجاد روحیه یاس و نومیدی می باشند.


وی ایجاد اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی را به عنوان اتاق فکرانقلاب اسلامی ضروری دانست و افزود: نیازمند اتاق فکر و اندیشه ورز برای آینده انقلاب هستیم و برای ثبات انقلاب باید طرح و برنامه داشته باشیم که متاسفانه در این ۴۰ ساله انقلاب اقدام قابل توجهی صورت نگرفته است.


بنایی یادآور شد: چندین اندیشکده به اسم انقلاب وجود دارد ولی آنها تاکنون اقدام خاصی را به ثمر نرسانده اند و برنامه و خروجی قابل توجهی از آنها مشاهده نمی شود و احتمالا به دلیل مسائل بودجه ای و اداری به ارائه چند گزارش جهت تامین مخارج آن اکتفا می شود.


وی تاکید کرد: وقتی وضعیت امید در جامعه کاهش می باید به دلیل آن است که کسی برای کارامدی انقلاب تلاش جهادی و مثمرثمر نمی کند. سفره مردم بخاطر مشکلات غیر قابل انکار و تورم وغیره هر روز کوچکتر می شود وکارهای بسیار خوب و امیدافزایی هم که صورت می گیرد، بخاطر تبلیغ نادرست اثر مثبت و شیرین خودش را از دست می دهد. برای نمونه می توان به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اهمیت فضای مجازی اشاره کرد، ولی متاسفانه اقدام شایسته ای صورت نمی گیرد و همه مسئولیت کار را به دوش دیگری می اندازند.


وی با اشاره به راه اندازی سایت اندیشکده انقلاب اسلامی ادامه داد: هدف از ایجاد این سایت فعالیت های علمی ومطالعاتی به دور از کارهای تکراری و موازی کاری است. این اندیشکده در پی تولید و رسیدن به دستاوردهای کارآمد و قابل اجرا و برنامه های عملیاتی می باشد.


بنایی با بیان اینکه انقلاب در ابعاد مختلف نیاز به پشتوانه های فکری متناسب با موضوع دارد، اظهار داشت: پس از طرح گام دوم انقلاب اسلامی توسط رهبر معظم انقلاب دهها کتاب و مقاله در این زمینه منتشر شده ولی مطلب جدیدی در هیچ یک از آثار ارائه شده بدست نمی آید، ولی دوستان ما شاهد بودند که متن بیانیه طی بیست جلسه مفید در مجمع مورد بحث وگفتگو وتحلیل های کارشناسی قرار گرفت که سطح و سبک مطالب ارائه شده بسیار متفاوت با دیگر مطالب موجود در بازار اندیشه است.


بنایی هدف از فعالیت های پژوهشی اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی را نوآوری و تولید فکر واندیشه دانست که بر مبنای برنامه ریزی های صورت گرفته، همه مطالب اعم از متن، فیلم، صوت،کتب مرتبط و مقالات و پایان نامه ها و رساله های حوزوی و دانشگاهی و اخبار مربوطه در سایت اندیشکده حداقل به چند زبان پر مخاطب دنیا بارگذاری می شود تا به عنوان مرجع و ماخذ مورد استفاده علاقمندان مطالعات انقلاب اسلامی قرار گیرد.


در ادامه این مراسم ،حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا، پژوهشگر فلسفه سیاسی بیان کرد: این سایت و مجموعه باید بر موضوع انقلاب اسلامی تمرکز پیدا کند و معرفی این مجموعه و سایت به عنوان پایگاه و ماخذ مطالعاتی بین اهل تحقیق و پژوهش و دانشگاهیان اطلاع رسانی شود.


وی تاکید کرد: باید هم به لحاظ غنای منابع و ارائه تعدد موضوعات مربوط به انقلاب اسلامی اقداماتی صورت گیرد و راه را برای آیندگان و پژوهشگران این حوزه باز کرد.


وی تصریح کرد: هنوز بعد از گذشت بیش از ۴۰ سال از انقلاب کتاب ها و مقالات نوشته شده در بردارنده همان مطالب و موضوعات قبل است و هیچگونه نوآوری و نگاه به آینده در آن دیده نمی شود و حتی به اصل فلسفه انقلاب نیز پرداخته نمی شود.


مهاجرنیا اضافه کرد: ما باید در این مسیر راه و دیدگاه باز کنیم تا پژوهشگران در این زمینه با دید بازتری به ابعاد انقلاب و فلسفه انقلاب بپردازند و این امر نیاز به کار دارد.


وی بیان داشت: باید تلاش شود تا این سایت به مرجع فکری محققان تبدیل شود تا بر جامعه و آیندگان اثرگذار باشد.


در پایان مراسم از سایت اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر به آدرس irs.tolouemehr.ac.ir جهت استفاده علاقمندان و پژوهشگران در حوزه انقلاب اسلامی رونمایی شد./


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *