افزایش ظرفیت پذیرش رشته های پزشکی در کمیسیون اصل ۹۰ تصویب شد

تهران – ایرنا – سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی از تصویب افزایش ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی توسط اعضای این کمیسیون خبر داد.


به گزارش حوزه پارلمانی ایرنا، علی خضریان درباره نشست روز دوشنبه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی به خبرنگاران گفت: در نشست امروز گزارش کمیسیون اصل ۹۰ پیرامون آسیب شناسی روند پیگیری و تصویب افزایش ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی بررسی و به تصویب اعضای این کمیسیون رسید.


سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی افزود: برخورداری از خدمات بهداشتی، درمانی و مراقبت‌های پزشکی از مهمترین حقوق هر فرد بوده و تامین آن براساس اصل ۲۹ قانون اساسی یکی از تعهدات حاکمیتی است.


وی ادامه داد: مبارزه با هرگونه انحصارطلبی و رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه مردم براساس بند ۹ اصل سوم قانون اساسی از دیگر تعهدات دولت است و یکی از بزرگترین معضلات نظام اسلامی، دسترسی ناکافی مردم به خدمات بهداشتی است.  


نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس تاکید کرد: کمبود پزشک به ویژه پزشک متخصص از جمله مهمترین عوامل تشدید معضلات مذکور به شمار می‌رود. از طرفی به وجود آمدن بازار انحصاری در ارائه خدمات سلامت به خصوص خدمات تخصصی، کاهش کیفیت خدمات درمانی، افزایش خطاهای پزشکی بر اثر فشار کاری به روی پزشکان و نبودن نیروی جایگزین و صف‌های طولانی انتظار برای مردم و توزیع نامتوازن پزشک در نقاط مختلف کشور از دیگر مشکلات کمبود پزشک است.


این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه کمیسیون این معضلات را به خوبی شناسایی کرده است، یادآور شد: در جلسات مختلف با وجود برخی مقاومت‌ها در بخش‌های مختلف حاکمیتی و تخصصی، نهادهای تصمیم‌گیر را با ارائه دلایل متقن بر آن داشت تا با افزایش ظرفیت پزشکی موافقت کند.  


وی خاطرنشان کرد: ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی پایان مسیر کمیسیون اصل ۹۰ نیست و کمیسیون در بخش اجرا و همچنین نظام‌مند کردن تربیت پزشک متخصص نیز برنامه جدی از وزارت بهداشت خواسته و آن را پیگیری خواهد کرد و تا رسیدن به نتیجه مطلوب این مسیر دنبال خواهد شد.



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *