میزبانی موسیقی فجر از ایتالیای کوچک بهنام بانی برای پدران ایران

تهران – ایرنا – چهارمین شب از جشنواره موسیقی فجر افزون بر اجرای موسیقی در سبک‌های مختلف و بزرگداشت نام و یاد اساتید بزرگ موسیقی کشور، اغلب نوازندگان و خوانندگان نیز مانند بهنام بانی، آثار خود را در شب میلاد حضرت علی(ع) به مقام والای پدران ایران‌زمین تقدیم کردند.


به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، ارکستر موسیقی «ایتالیای کوچک» شب گذشته(دوشنبه) به سرپرستی جیووانی گوئیدی اجرای خود را در سی‌ وهفتمین جشنواره موسیقی فجر برگزار کرد.


سبک موسیقایی این گروه جَز است و بداهه نوازی های این نوازندگان با سازهای الکترویک حس و حال خوبی برای مخاطبان در سالن ایجاد کرد بوده و چندین بار مورد تشویق حاضران درسالن قرار گرفتند. 


در شرح این گروه آمده: ایتالیای کوچک یک قصه است، ترجمانِ تاریخ یک مهاجرت به زبان موسیقی، روایتِ روزگاری که ما، ایتالیایی ها، کسانی بودیم که در پیِ ثروت، فرصت یا صرفا برای حفظ کرامت، به سوی ناشناخته ها رهسپار شدیم. این داستان زنان و مردان جوانی است که همه چیز را رها کردند، همه چیز را به خطرانداختند،همه چیزرا از دست دادند و یا به دست آوردند. این داستانِ امروز شش نفراست، شش مردی که انتظار نداشتند تا در همان آپارتمان،با پنجره هایی گشوده رو به دنیای جدید، جایی میان خاطرات گذشته و امید به آینده تجدید دیدار کنند و درداستانی تازه باهم هم سفرشوند.


جوانی همیشگی نیست، اما برای کسی که در عصر اکتشاف به سر می برد، همه چیزبا طعمِ عشقی نو دگرگون می شود. این گروه به تازگی و با گذشته به دنبال کشف استعدادهای جدیدبوده است.


جیووانی گوئیدی متولد ۱۹۸۵ درشهرفولینوی ایتالیا، یکی از خلاق ترین پیانیست های اروپایی است که بر رویکردی به شدت شورانگیز و منحصر به فرد، ملهم از جَزمعاصر و نوازندگی آزاد متمرکزاست. او علاوه بر آهنگسازی آثار خود، در تنظیم سایر قطعات گروه نیز نقش به سزایی دارد.


میزبانی موسیقی فجر از ایتالیای کوچک/بهنام بانی برای پدران ایران‌ زمین خواند


ارکستر «چکاوک» و  حال و هوای موسیقی کلاسیک ایرانی


تالار رودکی نیز در سانس اول، ساعت ۱۸:۳۰ میزبان ارکستر چکاوک به رهبری رضا شایسته بود.


گروه چکاوک سال ۱۳۷۷ به سرپرستی و رهبری رضا شایسته تشکیل شد و هدف اعضای ان زنده نگه داشتن آثار فاخر ملی است. رضا شایسته شاگرد استادانی چون اسدالله ملک، وارطان ساهاکیان و نصیر حیدریان است.


«شب پرستاره»، «طاقتم ده»، «غزل»، «سوزله»، «پشیمانم»، «گلزار»، «سیمین بری»، «شانه»، «زندگی»، «جلوه بستان»، «هرگز هرگز» قطعاتی بودند که طی کنسرت توسط نوازندگان و خواننده اجرا شدند.


رسیتال پیانو نگاهی از گنج و معرفی «منظومه یادها»


تالار رودکی در سانس دوم راس ساعت ۲۱:۳۰ میزبان ذبکا آشوقیان نوارنده پیانو بود و این هنرمند به مدت یک ساعت بداهه نوازی کرد.


«منظومه یادها» نگاه موسیقایی شش آهنگساز معاصر ایرانی است به تصنیف «میهن ای میهن» یا «تنیده یاد تو» اثر محمدجلیل عندلیبی بر اساس شعر اقبال لاهوتی با آواز محمدرضا شجریان که در قطعاتی برای پیانو معرفی می شود.


میزبانی موسیقی فجر از ایتالیای کوچک/بهنام بانی برای پدران ایران‌ زمین خواند


سالن دهلوی و اجرای فاخری دیگر


«شب علی اصغر بهاری» عنوان برنامه ای بود که تکنوازی حسام اینانلو را در سالن دهلوی رقم زد. طی این اتفاق این هنرمند بیش از ۲۵ دقیقه بداهه نوازی کرد. نحوه نوازندگی اینانلو یادآور سبک و سیاق هنرمند بزرگی چون زنده یاد علی اصغر بهاری بود.


حسام اینانلو از محضر استادانی چون محمدرضا لطفی و اردشیر کامکار بهره برده است. این هنرمند تجربه حضور درگروه «شیدا» به سرپرستی محمدرضا لطفی و «خورشید» به سرپرستی و آهنگسازی مجید رخشانی را داشته و در خارج و داخل کشور به عنوان تک نواز و هم نواز به اجرای کنسرت پرداخته است. او ضمن کسب عناوین معتبر در رویدادهای داخلی و خارجی به موسیقی فیلم هم توجه دارد و با پروژه هایی چون فیلم سینمایی «ابد و یک روز» و «تختی» همکاری داشته و آلبوم های متعددی هم در کارنامه دارد.


پایکوب در نیاوران به صحنه رفت


 همچنین کنسرت «پایکوب» به سرپرستی کورش مهربان ساعت ۱۸:۳۰ در فرهنگسرای نیاوران در قالب سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر برگزار شد.


گروه «پایکوب» در سال ۱۳۹۵ توسط کورش مهربان پایه‌گذاری شد. بن‌مایه‌های آثار این گروه برگرفته از موسیقی ملی است که در آن از خنیای فرنگستان برای اجرای موسیقی تلفیقی بهره برده‌اند تا هم از تکرار بپرهیزند و هم بتوانند مخاطبان بیشتری از نسل جوان را با نوای خوش ایران زمین آشنا کنند.


این اجرا با قطعه «دوش» با آهنگسازی علی اکبر شیدا و شعر از علی اکبر شیدا آغاز شد. سپس خواننده با اشاره به اینکه پس از دو سال و نیم توسط جشنواره توانسته‌اند باری دیگر اجرا داشته باشند قطعات بعدی خود را با نام‌های «رخساره»، «روح برهوت» و «پایکوب» خواند.


در ادامه کنسرت گروه «پایکوب» کورش مهربان از محمدرضا چراغعلی خواست تا به استیج بیاید و در اجرای دو قطعه احساسی «تو را من دوست میدارم» و «ای عشق» او را با نواختن پیانو همراهی کند.


«یار ناز»، «بلا آباد»، «لاله‌رو»، «زلف طلایی» و «غم‌کشی» به ترتیب از دیگر قطعاتی بودند که توسط این گروه نواخته و اجرا شد.


میزبانی موسیقی فجر از ایتالیای کوچک/بهنام بانی برای پدران ایران‌ زمین خواند


لیرا با اجرای زوج هنرمند تماشایی شد


سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر روز چهارم خود را در حالی تجربه کرد که فرهنگسرای نیاوران در سانس دوم خود به میزبانی گروه «لیرا» رفت. در شب ۲۵ بهمن ماه ساعت ۲۱:۳۰ اعضای این گروه کلاسیک قطعات خود را که در سبک عصر جدید (New Age) است به گوش مخاطبین و علاقه‌مندان این سبک رساندند.


«لیرا» توسط آرش هژیرآزاد و همسرش یگانه حسینی‌نیا تشکیل شده و تاکنون نیز آلبوم‌هایی چون «تهران-مریخ»، «هشت دقیقه و بیست ثانیه» و «بازار وکیل» را منتشر کرده است.


بخش اول این اجرا با قطعه «کویر مرکزی» و مجموعه قطعاتی با الهام از موسیقی ایران زمین برای پیانو سولو، ویولن و ویولنسل- با نوازندگی پیانو، ویولن و ویولنسل- آغاز شد. همچنین در بخش دوم از اجرای این شب، قطعه «بازار وکیل» و مجموعه واریاسیون‌هایی بر تم محلی برای پیانو، ویولن و پرکاشن با حال و هوایی شرقی و محلی نواخته شد.


میزبانی موسیقی فجر از ایتالیای کوچک/بهنام بانی برای پدران ایران‌ زمین خواند


حریر در اسباران به صحنه رفت


فرهنگسرای ارسباران در چهارمین شب سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر میزبان اجرای گروه‌های حریر، رندان مست، ندای تفتان و گروه سلمان سلیمانی و یعقوب تنها از خراسان رضوی شد.


در بخش اول سانس نخست کنسرت‌های روز دوشنبه ۲۵ بهمن‌ ماه در فرهنگسرای ارسباران، گروه موسیقی حریر به سرپرستی محمدعلی ذکریائی و خوانندگی محمد جهانی به اجرای موسیقی پرداخت.


گروه «حریر» توسط محمدعلی ذکریائی، در سال ۱۳۹۷ با هدف تولید و اجرای موسیقی کلاسیک ایرانی، بر اساس اصول آهنگسازی جهان و با تکیه بر موسیقی دستگاهی ایران تشکیل شده است. رویکرد آهنگسازی این گروه ارائه موسیقی کلاسیک ایرانی است و در این مسیر از اشعار حافظ و غزل‌هایی از شعرای معاصر ایران بهره برده است.


کنسرت با اجرای مقدمه آغاز و با تکنوازی و سپس تصنیف «خیال کج» با شعر حافظ ادامه پیدا کرد. چهار مضراب، ساز و آواز و تصنیف «یعنی چه» دیگر آثاری بود که در این کنسرت اجرا شد. تنظیم تمامی این قطعات را محمدعلی ذکریائی برعهده داشت.


اجرای رندان مست با اشعار کلاسیک ایران


بخش دوم سانس اول به اجرای گروه رندان مست اختصاص داشت. این گروه فعالیت خود را با جمعی از نوازندگان سازهای کلاسیک ایرانی در سال ۱۴۰۰ آغاز کرده و هدف از تشکیل آن ارائه موسیقی کلاسیک ایرانی با داشتن نگاهی خلاقانه در تنظیم و آهنگسازی با بهره‌گیری از اشعار شاعران کلاسیک ایران مانند سعدی و فیض کاشانی بوده است.


رندان مست در کنسرت ۲۵ بهمن، پیش درآمد همایون با تنظیم نیما پورفولادی را اجرا کرد و پس از آن به اجرای ساز و آوازی با شعر سعدی پرداخت. در ادامه تصنیف «دلبر» و سپس ساز و آواز دیگری با شعر سعدی اجرا شد. حسن ختام این کنسرت نیز چهار مضراب «بی تاب» با آهنگسازی و تنظیم نیما پورفولادی بود.


میزبانی موسیقی فجر از ایتالیای کوچک/بهنام بانی برای پدران ایران‌ زمین خواند


اجرای ویژه ندای تفتان در شب عید


سانس دوم کنسرت‌های فرهنگسرای ارسباران با اجرای موسیقی نواحی سیستان و بلوچستان توسط گروه ندای تفتان آغاز شد.


این گروه که در شب میلاد حضرت علی(ع) و روز پدر به صحنه می‌رفت، ابتدا قطعه‌ای را در مدح امام اول شیعیان اجرا کرد. قطعات «کوهان»، «یه چه حالی بو»، «گلین ایران» قطعات دیگری بودند که توسط این گروه اجرا شد.


حبیب‌الله داودی، نوازنده ساز بنجو و یاسین داودی، نوازنده دهلک دیگر اعضای گرو ندای تفتان بودند که در این کنسرت، محمد ریگی‌پناه، سرپرست و خواننده گروه را همراهی می‌کردند. 


گروه ندای تفتان تویسط محمد ریگی‌پناه در سال ۱۳۸۰با هدف تولید قطعات و اجرای موسیقی سنتی و نواحی تاسیس شده است.


ساز و آواز خراسانی در ارسباران


یعقوب تنها و سلمان سلیمانی به روی صحنه رفتند و در دو بخش قطعاتی از موسیقی نواحی سرحدِ شرق خراسان را اجرا کردند. در قسمت نخست این اجرا که به اجرای سازی اختصاص داشت، سلمان سلیمانی، نوازنده دوتار، تک‌نوازی کرد و در ادامه مقام پیش‌درآمد نوایی، مقام مثنوی و مقام مشق پلتان پیاده و سواره را اجرا کرد.


بخش بعدی اجراهای این گروه موسیقی به اجرای آوازی و سازی اختصاص داشت که در این بخش، یعقوب تنها، خواننده گروه شروع به آوازخوانی کرد و آوازهای هزارگی، سرحدی، جمشیدی و همچنین مقام ثنایی را خواند.


از نکات قابل توجه اجراهای این کنسرت می‌توان با حضور نوازندگان و خوانندگان هر دو گروه با لباس محلی‌شان اشاره کرد که این اتفاق معمولا مخاطبان موسیقی نواحی را سر ذوق می‌آورد.


میزبانی موسیقی فجر از ایتالیای کوچک/بهنام بانی برای پدران ایران‌ زمین خواند


شب بهنام بانی به افتخار پدران


ششمین اجرای جشنواره موسیقی فجر در بخش پاپ به اجرای بهنام بانی در دو سانس اختصاص داشت که با استقبال بسیار بالای مخاطبان همراه شد.


سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی شامگاه ۲۵ بهمن‌ماه میزبان علاقمندان موسیقی پاپ بود که آمده بودند شاهد اجرای بهنام بانی باشند.


بهنام بانی به حاضران گفت که به افتخار پدران ایران زمین دست بزنید و از پدرش که در سالن حضور داشت برای اینکه به او موسیقی یاد داده است، قدردانی کرد.


او همچنین گفت: در این دو سال که کرونا آمد واقعا جهان مختل شد اما موسیقی بیشتر از همه لطمه خورد و اهالی موسیقی بیشتر در خانه بودند.


سی‌ و هفتمین جشنواره موسیقی فجر از ۲۲ بهمن ماه به دبیری حسن ریاحی آغاز شد و روز چهارشنبه ۲۷ بهمن ماه پایان می یابد.




مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *